Facebook iconTwitter icon

Nachádzate sa tu

Domov

Psychológia farieb

Psychologia fariebKaždá farba má svoju moc a svoj vplyv na človeka a jeho myseľ. Niektoré farby upokojujú, niektoré v nás vyvolávajú pocit radosti, tepla či chladu. Mohli by sme hľadať význam farieb od rôznych autorov, dizajnérov či psychológov, no konečné rozhodnutie bude mať vaša nálada, osobnosť, pocity a správa, ktorú ňou chceme komunikovať ďalej. V tomto článku Vám ponúkneme všeobecné názory i naše subjektívne vnímanie farieb.

Biela farba reprezentuje čistotu, slobodu, jednoduchosť a priamosť, no samostatne stojaca biela tiež môže pôsobiť nudne a fádne, čiže sa odporúča ju kombinovať s inou farbou. Biela farba má významné miesto nielen v móde ale aj v dizajne a webdizajne. Biela sa zvykne využívať v značnej miere napr. pri podnikoch, ktoré sa zaoberajú kuchynskými spotrebičmi, kúpeľňami, zdravou výživou či počítačovou technikou. No omnoho častejšie sa pre svoju neutraliu, používa na pozadia webových stránok, kde vyvažuje iné dominanté a reprezentujúce farby. Takto si môžme všimnúť napr. spravodajské či novinové portály ale medicky zamerané stránky.

Žltá farba na nás pôsobí veľmi príjemne. Žltá farba predstavuje tvorivosť, kreativitu, radosť a samozrejme slnko. Táto farba je najťažšia na zachytenie pre naše oko, čo značne zvyčuje našu koncentráciu. Z hľadiska jej optimistickosti a sviežosti sa hodí najmä pre detský tovar, ihriská, cestovné kancelárie, fittness centrá a iné športové oblasti. A rovnako ako biela, sa aj jemný odtieň žltej zvyke používať ako podklad pre zvýraznenie iných farieb.

Oranžová napriek červenému základu pôsobí prijemne, pozitívne a letne.  Rovnako aj táto farba je vhodná pre Vašu web stránku, pretože vyžaruje pozitívnu energiu a teplo, avšak priveľa oranžovej pôsobí lacno a neseriózne.

Červená  či už v biznise či v bežnom živote pôsobí výrazne, ohnivo, energicky a kontroverzne, čo samozrejme vyvoláva vášnivé debaty a reakcie. Odpovede môžu byť rôzne no každopádne je to farba podnikania, pretože vzbudzuje k aktivite, reakcii, diskutovaniu, či nákupu. Červená je vhodná farba na webové stránky, avšak iba v kombinácii s inou, pokojnejšou farbou, pretože samostatná červená vyvoláva pocit nepokoja a neistoty. Červená farba pôsobí energicky a stimulačne, čím je predurčená pre stránky, služby a produkty, ktoré sa akýmkoľvek spôsobom týkajú jedla, čiže aj pre reštaurácie a fastfoody, ale aj pre herne a obchodné centrá.

Hnedá farba patrí do série teplých farieb, vzbudzuje pocit solidarity, bezpečnosti, domova a sily spätaj s prírodou a zemou. Napriek tomu, že nie je vo webdesigne veľmi zaužívaná, rovnako, ako modrá farba, symbolizuje dôveru a stabilitu. Hnedá sa zvykne použiť pri webstránkach a projektoch zaoberajúcich sa outdoorovými aktivitami, prírodnými materiálmi, drevom, ale aj v hotelovej, horskej či kultúrnej oblasti.

Ružová  je jednoducho ženská, jemná, evokuuje v nás nádej a pochopenie, preto sa táto farba môže použiť v marketingu rôznych firiem alebo aj pri neiskových organizáciach. Využívajú ju napr. e-shopy s oblečením, detskymi vecami, ale rovnako aj s kozmetickými výrobkami ako reprezentantmi ženskej krásy. Ružová pôsobí nežne a romanticky, čo je predurčuje pre trh nežnejšieho pohlavia.

Fialová je harmonická farba, ktorá uvoľňuje napätie, avšak je aj farbou kreativity, bohatstva a víťazstva. Vzhľadom k týmto vlastnostiam, je predurčená k širokej škále použitia.  Je vhodná pre web stránky spájané so zdravím a duchovnom, numerológiou. No vidieť ju môžme aj pri inovatívnych službách a produktoch, ktoré chcú pôsobiť silne, sofistikovane a vysoko kvalitne. V službách fialovej zvyknú byť prvotriedne dizajnérske či kozmetické kúsky.

Modrá je jednou z najobľúbenejšách farieb, vyvolávajúca pocit bezpečia, čistoty, dôvery a harmónie. Voda a nebo. Sny a možnosti. Možno aj z toho dôvodu je označovaná za farbu biznisu a bankového sektora. No k modrej inklinujú aj firmy zaoberajúce sa minerálnymi vodami, lekárskymi pomôckami, poradné webstránky, politicky ladený obsah a mnoho iného.

Zelená je najjednoduchšia farba pre zachytenie ľudského oka, čo pôsobí upokojujúco. Zelená je symbolom harmónie, vitality a prírody. Odtiene zelenej predstavujú čerstvosť a sviežosť, jej pozitívne vyžarovanie je vhodné pre motivačné webové stránky, pre stránky venujúce sa ekologickým produktom, prírodným liečivám, no na druhej strane tmavozelená farba evokuuje peniaze a podporuje logické myslenie.

Čierna v nás vzbuduje autoritu, moc, eleganciu, luxus, silu, vážnosť, sofistikovanosť a mnoho iného v každom smere tam bude aj rešpekt. V podnikaní a pri prezentovaní sa tiež táto farba prestavuje kvalitu a luxus – či už ide o autá, šaty a obleky, nábytok... Každopádne dominantná čierna pôsobí štýlovo a je vhodná pre web stránky s luxusnými produktami a službami.

Šedá farba je primárne neutrálna, nevýraznná, pre niekoho priam smutná, a tak je vhodná ako bezpečný základ pre ostatné farby, ktorým dá vyniknúť. Samostatná sivá môže pôsobiť, že autor nemá schopnosť rozhodovania, či vlastného názoru. Šedú farbu preferujú spravodajské portály, komerčné aplikácie, resp stránky ponúkajúce vecné informácie.  

Reklamné odkazy

kosime.sk
Kosenie trávy, čistenie pozemkov a záhradnícke práce